pomagamyfilipkowi / Diagnoza
 
Opinia psychologiczna:

Serdecznie pozdrawiam
       Jagoda Cieszyńska




         O P I N I A   P S Y C H O L O G I C Z N A





      Filip Markowski  ur. 06. 11. 2006 roku, zamieszkały 41-200 Sosnowiec, ul. Ostrogórska 33A/352, zgłosił się na badanie psychologiczne i logopedyczne w dniu 15. stycznia 2010 roku.
    W dniu badania wiek dziecka wynosił 3;2.
Wykonałam  badanie niewerbalnym testem do mierzenia poziomu funkcji intelektualnych S.O.N
    Wyniki badania  testem S.O.N:
o       Umiejętność przeprowadzania kategoryzacji – poziom umysłowy 4 lata
Ten podtest bada umiejętności przede wszystkim prawopółkulowe -  syntezę, dostrzeganie cech wspólnych, gotowość do uczenia się słów, umiejętność odkrywania znaczeń, rozumienie języka z kontekstu i konsytuacji.
o       Analiza i synteza wzrokowa na materiale atematycznym – poziom umysłowy 2 lata i 3 miesiące
Ten podtest bada umiejętności przede wszystkim lewopółkulowe - linearną organizację informacji, przetwarzanie języka, budowanie wyrazów z ciągów sylab, budowanie zdań zgodnie regułami gramatycznymi.
o       Analiza i synteza wzrokowa na materiale tematycznym – poziom umysłowy 4 lata i 3 miesiące
Ten podtest bada umiejętność dokonywania syntezy obrazów znanych, funkcje prawej półkuli mózgu.
o       Pamięć i koncentracja - poziom umysłowy 3 lata i 9 miesięcy
Ten podtest bada umiejętność skupienia się na zadaniu, pamięć bezpośrednią i sterowanie własną uwagą.
o       Grafopercepcja - poziom umysłowy 2 lata i 3 miesiące
Ten podtest bada koordynację wzrokowo - ruchową oraz ujmowanie relacji.
    Poziom funkcji intelektualnych obliczony na podstawie całego testu wskazuje na wysoki poziom inteligencji IQ = 122 !!!!!
     Rozwój intelektualny Filipa przejawia poważne dysharmonie dotyczące funkcji lewej półkuli mózgu. Chłopiec ma duże problemy z linearnym uporządkowaniem bodźców.  Fakt ten spowodowany jest nieustaloną dominacją funkcji mózgowych. Konieczna jest szybka decyzja w sprawie wyboru dominującej ręki.
    Chłopiec przejawia zachowania typowe dla Zespołu Aspergera, dlatego należy wyeliminować zabawy na komputerze, oglądanie bajek i słuchanie bajek muzycznych.
   Sugestie do terapii:
o       Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić – 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. 
o       Ćwiczenia słuchowe - wspólne czytanie samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab (powtarzanie) i pokazywanie obrazków w książeczkach Kocham czytać
o       Naśladowanie sekwencji ruchowych (zabawy autem, zwierzątkami itp. - zabawa ręką dziecka, czynności wykonywane powinny być nazywane przez dorosłego np. Auto jedzie, Kot pije  mleko., Koń idzie itp. Należy mówić nieco głośniej, wolniej z charakterystyczną melodią wznoszącą, jak do niemowlęcia)
o       Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej na materiale symbolicznym (atematycznym). Należy skorzystać z programu Agnieszka Fabisiak - Majcher Analiza i synteza wzrokowa  www.wir-wydawnictwo.com
o       Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - program M. Korendo - Szeregi i sekwencje - www.wir-wydawnictwo.com
o       Przygotowanie do czytania globalnego: 1. Etap - układanie takiego samego przedmiotu (piłka, lala, miś) do takiego samego. 2. Etap - układanie różnych egzemplarzy (miś do innego misia itp.). 3. Etap - układanie obrazka do obrazka (identyczne obrazki). 4. Etap - układanie obrazka do przedmiotu. 5. Etap - układanie  podpisu (wielki druk, czcionka Arial) do przedmiotu. 6. Układanie podpisów do zdjęć MAMA  TATA FILIP  BABA.
o       Wykonywanie poleceń : połóż misia do łóżeczka, postaw kubek na stoliki, schowaj piłkę do szafy - wykorzystujemy mebelki zabawki, by nie wstawać od stołu.
o       Ćwiczenia artykulacyjne (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program Kocham czytać,  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
o       Kartki z pamiętnika - do zdjęć Filipa w różnych sytuacjach życiowych dołączamy podpis samogłoską lub sekwencją 2. lub 3. samogłosek.
o       Rozumienie czasowników (podawanie  obrazków przedstawiających czynności, nazwane przez terapeutę) -
o       Układanie podpisów pod obrazkami PIJE  JE  MYJE  LEPI   DAJE   BIJE. 
o       Ćwiczenia rozumienie pytań: ważne jest formułowanie pytań,  a potem odpowiadanie na nie, najpierw my odpowiadamy zanim będzie umiało zrobić to dziecko. Jako pierwsze wprowadzamy pytania kto? co?  co robi?  gdzie? jaki?  jaka? jakie?
o       Ćwiczenia sprawności manualnej wybranej ręki- zabawa masą solną, wkładanie klocków do pojemników,  wkładanie  kółek do otworów (np. w deseczce),  bazgranie grubą świecową kredką.
o       Naśladowanie wzorów z klocków ułożonych przez terapeutę
o       Ćwiczenia pamięci symultanicznej - Zapamiętywanie wzorów z klocków, czyli odtwarzanie wzorów z pamięci (trzy, cztery figury). Wzór zakrywamy kartką, aby na chwilę zniknął z pola widzenia.
o       Ćwiczenia pamięci sekwencyjnej - pokazujemy dwa, potem trzy obrazki kolejno, odwracamy i prosimy dziecko o ułożenie tak samo dziecko ma identyczny zestaw obrazków (np. z Memory). Ważne - terapeuta siedzi obok dziecka, by kolejność układania obrazków nie była odbiciem lustrzanym - ćwiczenia dokładnie opisane w książce Wczesna interwencja terapeutyczna  J. Cieszyńska, M. Korendo
Po opanowaniu umiejętności budowania zdań:
o       Nazywanie emocji i opowiadanie o emocjach - program Powiedz mi, co czujesz¬ -  www.we.pl
o       Układanie historyjek obrazkowych program - Kocham mówić -  www.we.pl
Program nauki czytania dołączam oddzielnie.
Zajęcia muszą odbywać się codziennie.




Kraków  15. stycznia 2010 roku.




Badania kału:

Kolejne badania...


Panel alergologiczny:


Badanie kału:


Diagnoza kliniczna z Wrocławia:


Diagnoza kliniczna z Opola:


Diagnoza funkcjonalna z Opola:


Diagnoza funkcjonalna z Dąbrowy Górniczej:



Wyniki badań kału:

 
   O Filipku
   APEL O POMOC
   Diagnoza
   Rehabilitacja
   Galeria zdjęć
   Kontakt z rodzicami
   Blog mamy Filipka
   Archiwum blogu
   Fundacja
   PODZIĘKOWANIA
   Nasi Darczyńcy







Jesteś:



Gościem Filipka



Goście Filipka pochodzą z:


POLECAMY:
Kliknij w banerek




Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co słychać u Filipka i jego rodziny podaj proszę swój adres mailowy do poniższej tabelki i zatwierdź:-)
SUBskrypcj@
Nowinki Filipkowe

Twój email



dowiedz się więcej >> 


Prawa autorskie
Wszelkie opublikowane materiały i informacje na tej stronie stanowią własność serwisu www.pomagamyfilipkowi.zafriko.pl (z wyłączeni cytatów i odwołań do innych autorów). Powielanie, kopiowanie lub inne wykorzystanie bez zgody właściciela serwisu jest prawnie zabronione (ustawa z dnia 4 lutego 1994r. - Dz. U. Nr 24 poz. 83 z późniejszymi zmianami).


Księga Gości Filipka:
 
Copyright ©2014 by pomagamyfilipkowi
Kreator Stron www